Tuesday, January 31, 2006



آزربايجان ميللى حؤكومتىنين بايراغي١٩٤٤-١٩٤٥

پرچم، نشان هويت و استقلال

پرچم حکومت های ملی آذربايجان و کوردستان
مرکز مطالعات و تحقيقات فرقه دموکرات آذربايجان- آدفام: ۹ آبان ماه ۱۳۸٤

پرچم حکومت ملی آذربايجان هنگام رژه فدائيان در مقابل ميدان شهرداری تبريز(ساعات قاباغی)


پرچم حکومت ملی آذربايجان
پرچم حکومت ملی آذربايجان






حکومت های ملی آذربايجان و کوردستان (۱۳۲٤- ۱۳۲۵) که مبنای حقوقی تشکيل آنان، قانون انجمن های ايالتی و ولايتی نخستين قانون اساسی کشور بود، نيز با توجه به اين که به خودمختار ملی در چارچوب ايران پايبند بودند، همان پرچم تاييد شده در قانون اساسی مشروطيت را پذيرفتند. با اين تفاوت که بعنوان حکومت خودمختار، گئرب يا نشان ملی خود را بجای نشان شير و خورشيد قرار دادند، امری طبيعی در کشورهايی که بطور فدرال اداره می شوند.

مسئله مهم و حائز اهميت در خصوص پرچم حکومتهای ملی آذربايجان و کوردستان اين است که، عليرغم تبليغات مغرضانه و غير واقعی گروه های مرتجع و واپسگرا که اين حکومت ها را تجزيه طلب خوانده و می خوانند، پذيرش پرچم ايران بعنوان پرچم حکومت های خودمختار ملی بار ديگر ثابت می کند که اين حکومت ها به تماميت ارضی و يکپارچگی کشور معتقد بوده و به آن احترام می گذاشتند. امری که در برنامه حکومت های ملی و نخستين ماده از مرامنامه احزاب تشکيل دهنده اين حکومت ها بر آن صحه گذاشته شده است.

اين مسئله امروز نيز با توجه به تحولات داخلی ايران و منطقه، بويژه تامين حقوق بشر و حقوق شهروندی تمام اقوام و ملل در کشورهای همسايه، حائز اهميت و قابل تامل می باشد. يعنی تلاش احزاب و گروه های ملی اقوام و ملل مختلف ايران در راستای تشکيل دولت فدرال در کشور، می تواند با تکيه بر تجربيات و اصول حکومت های ملی آذربايجان و کوردستان صورت گيرد تا ضمن دستيابی به حقوق قانونی و حقه ملی خود، يکپارچگی و تماميت ارضی کشور نيز محفوظ بماند.

مرکز مطالعات و تحقيقات فرقه دموکرات آذربايجان- آدفام

۹ آبان ماه ۱۳۸٤

0 Comments:

Post a Comment

<< Home