Tuesday, July 22, 2008



پخش گسترده اعلامیه در ارتباط با سمبل ملی آذربایجان جنوبی

اورمونیوز(اول مرداد ۱۳۸۷): در پی پخش گسترده اعلامیه های مربوط به سمبل ملی آذربایجان جنوبی این موضوع به بحث داغ مابین فعالان ملی شهرهای اورمیه٬ نقده(سولدوز)٬ قوشاچای(میاندوآب) و شهرهای دیگر آذربایجان بدل گشته است.

به گزارش خبرنگار اورمونیوز از ارومیه اعلامیه های مختلفی در این رابطه در سراسر شهر پخش شده است. یکی از اعلامیه ها با عنوان "بیانیه اعلام حمایت گروهی از فعالین حرکت ملی آذربایجان ( اورمیه) از سمبل ملی آذربایجان" منتشر گشته است. همچنین متن کامل مراجعت نامه سمبل حركت ملی آذربايجان جنوبی با عنوان "به سوی اتحاد ملی!" به همراه "پيوست؛ توضيحات و اشارات" به غیر از ارومیه در شهرهای دیگر آذربایجان غربی پخش شده است. اعلامیه های مشابه هفته گذشته در تبریز و همچنین دانشگاههای تهران نیز انتشار یافته بود.



لازم به ذکر است که مراجعت نامه "سمبل حركت ملی آذربايجان جنوبی" و پيوست "توضيحات و اشارات" روز سوم جولای سال میلادی جاری از طرف جمعی از فعالين ملی مستقل منتشر شد. در این مراجعت نامه در مورد طرح سمبل چنین آمده است:

"با توجه به شرايط حاكم بر حركت ملی آذربايجان جنوبی طرح ارايه شده در كتاب منتشر شده از طرف تشكل آذربايجان واحد (BAB) مجدداً پيشنهاد و معرفی می گردد. اين طرح در كتاب (خلاصه تاريخ آذربايجان) كه در سال ۱۹۹۹ ميلادي به چاپ رسيده، آمده است. طرح مزبور همانند پرچم جمهوري آذربايجان شمالي است ولي به دليل اسارت آذربايجان جنوبی در بند حاكميت شونيزم فارس هلال ماه و ستاره هشت پر آن در نوار ميانی به رنگ سياه می باشد."

بنیانگذار تشكل آذربايجان واحد (BAB) ابولفضل ائلچی بیگ رئیس جمهور اسبق جمهوری آذربایجان شمالی می باشد.

پرچم آذربایجان توسط شخصیتهای مشهور آذربایجانی از جمله محمد امین رسولزاده - بنیانگذار جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۱۸ - و فتحعلی خان خویلو (خویی) طرح شده است.

پیشنهاد کنندگان "سمبل حركت ملی آذربايجان جنوبی" در مراجعت نامه ای که منتشر کرده اند٬ متذکر شده اند٬ رنگ سیاه در نتیجه مبارزه آذربایجان جنوبی و به دست آوردن استقلال و سپس اتحاد با آذربایجان شمالی پاک شده و آذربایجان واحد٬ صاحب یک پرچم خواهد شد. آنها همچنین هر گونه انتخاب دیگر را در حیطه اختیارات "پارلمان یا دولت آینده آذربایجان جنوبی" دانسنه اند.

پیشنهاد دهندگان همچنین سمبل ملي را از آن تمام ملت آذربايجان جنوبي دانسته اند. در پيوست "توضيحات و اشارات" چنین آمده است:

"ما معتقديم كه اين سمبل مي تواند عامل اتحاد تمامي كساني باشد كه در بطن حركت ملي آذربايجان جنوبي در مقابله با استبداد و شونيزم فارس مبارزه مي كنند؛ از جمله كساني كه آمال آذربايجان واحد در انديشه شان است، كساني كه استقلال آذربايجان جنوبی را مي خواهند و كسانی كه اداره آذربايجان جنوبي را در چارچوب سيستمی فدرال می خواهند."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home