Tuesday, June 13, 2006



بلند کردن پرچم آذربایجان شمالی در این اعتراضات ملی برابر با نابودی حرکت ملی آذربایجان جنوبی است .

توران قاراپاپاق – سولدوز - 12/3/85
turkanet.az@gmail.com
(جوابیه )

در ابتدا از تمام خوانندگان این متن پوزش می طلبم که با گویش فارسی می نویسم ، زیرا ادب این را حکم می کند که اصل مقاله با چه زبانی نوشته شده است جوابیه اش نیز با همان زبان نوشته شود . البته باید خاطر نشان شد که در موقعیت که هر روز بر تعداد شهیدان آذربایجان افزوده می شود قصد مقاله نویسی ندارم ، اما وظیفه ی ملی و وجدانم چنین حکم می کند در شناساندن دشمنان حرکت ملی بکوشم .

چند روز پیش بیانیه ای بی نام و نشان با عنوان اطلاعیه فعالان حرکت ملی آذربایجان منتشر شده بود که در پایان این متن می توانید شرح این بیانیه را بخوانید . از اولین روزهای قیام ملت ترک آذربایجان تمامی فعالان سرشناس حرکت ملی آذربایجان از جمله " مهندس امانی ، جواد عباسی ، رضا سیاح و ... " در بازداشت گاه های سازمان اطلاعات کشور ، در وضع نامعلومی به سر می برند . پس این بیانیه از سوی کدام نمایندگان حرکت ملی آذربایجان ! نوشته شده است ؟
آذربیجان برای خود زبانی دارد که کاملترین زبان دنیاست و اگر قرار است که بیانیه ای از سوی فعالین حرکت ملی صادر شود ، باید با زبان ترکی نوشته شود نه با گویش فارسی . اگر کسی کمترین آشنایی با علم روانشاسی داشته باشد ، خواهد فهمید که بیانیه ی زیر از سوی چه کسانی و برای دست یابی به چه اهدافی نوشته شده است .

اولین موضوعی که در این بیانیه مطرح شده بود مسئله ی پرچم بود . آذربایجان جنوبی برای خود پرچمی دارد که در قلعه ی بابک از روی دست هزاران نفر از ملت ترک آذربایجان گذشت و بر فراز قلعه ی بابک نصب شد و به این دلیل دیگر نمی توان آنرا منصوب به یک گروه ! دانست .
بزرگترین سهل انگاری که در این اعتراضات ملی با آن روبرو بودیم حمل نکردن نماد و سمبولی بود که بتواند این قیام ملی را منصوب به ملت ترک آذربایجان بکند و چه نمادی بهتر از پرچم مقدس آذربایجان جنوبی .

این سهل انگاری سبب شد که بسیاری از اپوزوسیون های خارج کشور که دست همه شان در جیب رضا پهلوی ( بزرگترین دشمن آذربایجان و ترک ) است ، با پخش بیانیه های مختلف قصد تصاحب قیام ملی آذربایجان را کنند ، و دلیل این امر عدم حضور پرچم آذربایجان جنوبی در بعضی از میتینگ ها بود ، اما باید بعد ازاین با هوشیاری کامل و بررسی مسائل پشت پرده اعتراضات خود را ادامه دهیم .

(البته تهیه پرچم کار دشواری هم نیست . شما می توانید از آدرس زیر پرچم آذربایجان جنوبی را دریافت کرده و از آن در کاغذ های A4 پرینت گرفته و در اعتراضات خود در شهر های مختلف از آن استفاده کنید . آدرس : http://www.azyurd.com/images/bayraq.gif )


بنده نیز در بسیاری از این میتینگ ها شرکت داشته ام ، ولی شعاری به نام مرگ بر فدرالچی ! نشنیده ام . مردم آذربایجان آنقدر شعور سیاسی دارند که بفهمند سیستم فدرال و یا استقلال ، کدام به نفع آذربایجان جنوبی است . مردم آذربایجان بخوبی می دانند که استقلال آذربایجان بدون داشتن ارتشی منظم و قدرتمند یعنی تقدیم دو دستی آذربایجان غربی و نخجوان به کرد ها ، از این رو هیچ گاه شعار مرگ بر فدرالچی سر نمی دهند . البته باید اینجا خاطر نشان شد که فدرالیسم به معنای این نیست که فدرالچی ها عاشق ایران و ایرانی هستند و تاب و توان جدایی از ایران را ندارند ، به این معناست که منافع مللی آذربایجان جنوبی حکم می کند که فعلا به سیستم فدرالیسم رضایت دهند .

27 سال است که نتوانسته ایم اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به اجرا در آوریم ، پس چگونه خواهیم توانست که از استقلال آذربایجان جنوبی دفاع کنیم در حالی که چهار گوشه مان پر است از دشمنان قسم خورده و در حالی که هنوز بیش از دو سوم ملتمان هنوز بیدار نشده اند .

اگر احساسات مان بر عقل و منطق مان چیره شود هیچ گاه نخواهیم توانست که درست تصمیم بگیریم ، علت اصلی جدایی قاراباغ نیز همین امر بود. صبر مهمترین عامل در رسیدن انسان به هدف غایی و نهایی است .

در حد بنده نیست که در مورد رهبر آذربایجان جنوبی پروفسور چهره قانلی حرفی بزنم ولی این را می توانم بگویم که پروفسور چهره قانلی از مردم دور نیست و در بین ملت آذربایجان است ، چون که ایشان در قلب ما زندگی می کنند .

هر گونه بر خورد مسلحانه با نیروهای سرکوبگر ایران به ضرر حرکت مللی آذربایجان جنوبی است چون که مبارزه ی ما با شووینیسم یک مبارزه ی فرهنگی است . اما به این معنا نیست که ما نباید مسلح شویم ، هستند کسانی که به سرزمین مان چشم طمع دوخته اند و به دنبال فرصت می گردند . باید از تجربیات ملتمان در 27 سال پیش در سولدوز درس بگیریم .

21 اینجی عصیر ده یوجه پیشه ورینین بالاسی اولمالیییق آلپ ار تونقا نین یوخ . بیزه گرکن سیاست دیر بیلک گوجو یوخ . اگر بیز تورک لرین ایچینده سیاست دن آنلایان بیری اولسا ایدی ایندی 3 میلیون ارمنی 50 میلیونلوق آذربایجان و 70 میلیونلوق تورکیه جمهوریتینی بارماقی اوزرینده اوینادا بیلمز ایدی .

بیر داها بئله فرصت الیمیزه چاتمایا بیلر ، گلین بو دفعه قویمایاق کی دویغولاریمیز ، عقل و منطق سرحدلرینی آشسین .

(اطلاعیه فعالان حرکت ملی آذربایجان)

:شرح بیانیه

ملت شریف آذربایجان

امروز که با توسل بر همت والای جوانان و ملت خون بر کف آذربایجان وارد حساسترین لحظه های تاریخ معاصر آذربایجان گشته ایم، بعنوان نمایندگان حرکت ملی آذربایجان نقاطی چند را به استحضار عموم ملت شریف آذربایجان می رسانیم.

پرچم و پلاکاردها:

بی شک امروز هر گونه سهل انگاری در خصوص یکپارچگی و وحدت حرکت لااقل در این مقطع غیر قابل بخش می نماید. از آن رو بر هر آذربایجانی غیور و با شرف وظیفه است هر آنچه که بر خلاف مصلحت ملی باشد از انجام آن پرهیز شود. حمل هر گونه پرچمی غیر از پرچم ملی آذربایجان بی شک خیانتی بزرگ محسوب گشته و از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد. چرا که به وضوح مشاهده گشت حرکت یک سویه و جوشان به سوی اتحاد وطن دو پارچه مان به پیش می رود. امروز صدها هزار آذربایجانی یکصدا فریاد آزادی واتحاد آذربایجان را سر داده اند. هر گونه عملی که در کندی روند حرکت انجام پذیرد خیانت ملی محسوب شده و به عنوان گروهی که در حرکتهای اخیر نقش ناچیزدر برنامه ریزی و سمت دهی به مقصد داشت، عوامل را شناسائی و به عنوان خائنان ملّی به تمام هموطنان معرفی خواهیم نمود. لذا حمل هرگونه پلاکارد یا پرچم تشکیلاتی که در این برهه آرزوی دیرینه حکومت و دشمنان آذربایجان می باشد، خلاف جریان حرکت می باشد. و ما بر خود واجب می دانیم که با متخلفان برخورد نمائیم.

بی شک در نزدیکترین زمان ما دو آزادی را جشن خواهیم گرفت. اول آزادی آذربایجان جنوبی. دوم آزادی قره باغ عزیز.


شعارها:

تمام شعارهای عمومی پنجگانه که با هماهنگی کامل در تمام شهرهای آذربایجان و تهران سر داده شد کما فی السابق پابرجاست. فقط تقاضا میرود شعاری در خصوص فدرالیزم(مرگ بر فدرالچی) به علت احترام به دیدگاه اقلیت فدرالچی مقیم خارج تکرار نگردد.

رهبریت:

بی شک رهبری حرکتهای اخیر بدون وابستگی به تشکلیات خاصی این امید را در دلها جوانه زد که اتکای به فرد و گروه جای خود را با رهبریت ملت تعویض کرده است. لذا با پرهیز از هر گونه سهل انگاری درخواستی که در آخرین مجمع بر آن تاکید شد به استحضارعموم ملت آذربایجان می رساند:

«یک بار دیگر برای آخرین بار خطاب به دکتر چهره گانی»

یک لیدر وقتی زنده است که با مردم باشد. هستند رهبرانی که از این جهان رخت بر بسته اند، ولی در بین مردم زندگی میکنند. شما به عنوان شخصی که نقش بارزی در حرکت ملی ایفا نمودید، باید بدانید یک لیدر باید در کنار ملت باشد. تا وقتی در بین ملت نباشید جایگاه رهبریت خویش را از دست داده بدانید. دستهای مشکوکی که شما را بیرون کشیده و مانع برگشته تان گشتند باید بدانند که دست آنها برای همیشه رو شده است. آقای چهره گانی به عنوان جمعی که زمانی به رهبریت شما ایمان داشتیم از شما تقاضامندیم بسیار به موارد زیر دقیق باشید. امروز دیگر پیکار ما از مرحله دیپلماسی و گفتگو به مراحل انکشافجویانه و متقابلا برخورد سرکوبگرانه رسیده است .امروز در کوچه پس کوچه های آذربایجان جویهای خون به راه افتاده و شما به رسالت خویش که همانا رساندن این فریاد به دنیا بود عمل کرده اید. پس دیگر لزومی ندارد در بین مردم نباشید. بی شک حضور شما در بین مردم به حرکت ملی انگیزه مضاعفی خواهد بخشید. تا مراسم چهلم شهیدان آزادی آذربایجان منتظر خواهیم ماند. و می دانیم که شما خواهید آمد. و بدانید که در این صورت برای همیشه قلبهای میلیونها آذربایجانی را تسخیر کرده اید.

پرهیز از هر گونه برخورد مسلحانه:

رویای حکومت سرکوبگر بر این است تا با تغییر مسیر جریان حرکت آزادی آذربایجان و سوق دادن آن به فاز نبرد مسلحانه، بهانه ای برای سرکوب وحشیانه و توجیحی برای این نوع سرکوب در بین مجامع بین المللی بیابد. لذا ما هرگونه نبرد مسلحانه را لااقل در این مقطع از زمان مردود و تنها راه رسیدن به آرمان و آزادی را انقلاب یکپارچه ملت کبیرمان می دانیم. شکی نیست که حکومت بیکار نخواهد نشست. اما در این برهه وظیفه هر آذربایجانی است تا با دوراندیشی و درک صحیح از اوضاع کنونی این حربه دشمن را خنثی سازد.

حفظ ماهیت حرکت :

بی شک خیزش به سوی آزادی آذربایجان فقط با حفظ ماهیت موجودی حرکت ملی میسر خواهد بود. فلذا در تجمعات ملی خویش هرگونه افراد سودجو و وابسته به گروههای اپوزیسیون را از خود دور ساخته و بر حفظ و صیانت از معنویات ملی خویش اهتما م ورزی توصیه می گردد. چرا که نمایش قدرت ملتمان نه تنها شئونیزم فارس را دچار وحشت ساخته، بلکه دشمنانی که با نقشه های خیالی خویش چشم طمع به بخشی از خاک طلائی وطنمان را دوخته اند، در باتلاق ناامیدی غرق ساخت. این یک دست آورد بزرگ از یک نمایش عظیم ملی بود. ما ملت آذربایجان نیازی به اشک تمساح برخی نداریم.

به امید آزادی آذربایجان عزیزمان
از طرف فعالان حرکت ملی آذربایجان

0 Comments:

Post a Comment

<< Home